Uusimmat blogit

Yhteystiedot

Anne Ojajärvi JALASJÄRVI
 anne.ojajarvi@netikka.fi 0500-797 600

Johan nyt on energiamarkkinat!

Share |

Sunnuntai 24.1.2016 klo 19:16


Päivän Ilkka julkaisi Sarka-liitteen. Tuli luettua se tarkasti kahdestakin syystä: maaseudun asiat painavat mieltä ja toimittaja Arto Takalampi on alallaan erittäin pro. Mm. energiantuotanto oli saanut ansaitusti runsaasti palstatilaa monen jutun verran. Kannattaa lukea! Jutut tarjosivat selityksen moniin kotimaisen energiatuotannon vaikeuksiin. Niinkuin tiedämme, sähkön hinta ja sen vaihtelut määräävät tahdin energiamarkkinoilla. Halpa tuontisähkö, kivihiili ja öljy huokuttavat, kotimaisuus ei riitä kilpailuvaltiksi kuin juhlapuheissa. Vaikka toisin voisi luulla, on metsähakkeen käyttö selvässä laskussa.

Aihe on iso. Kuljetusalaa koko ikäni seuranneena näkökulmani asiaan kumpuaa sieltä. Kysymys on jälleen kotimaisen energiatuotannon kokonaisuudesta, jonka ketjussa yksi tärkeä lenkki ovat kuljetukset, oli kysymys mistä tahansa polttoaineesta.

Oli pakko etsiä Valtioneuvoston sivuilta hallitusohjelma ja palauttaa mieleen tarkemmin, miten se onkaan linjannut strategisesti energiatulevaisuuttamme. Huoh mitä jargonia. Hallituksen kunnianhimo energiapolitiikassa näkyy (eikäsiinämitäänpahaaolejosmuutenollaanrealistisia) strategiassa: 2020-luvulla uusiutuvan energian käytön tulisi olla puolet koko energiantuotannosta, joka tarkoittaa kivihiilen käytöstä luopumista kokonaan ja öljyn käytön puolittamista. Lisäksi ladataan kovia odotuksia korkean osaamisen teknologioille ja uusia keksintojä odotellessa kotimainen tuotanto kriisiytyy.

Metsähakkeen käytön pitäisi nousta edelleen 15% vuosittain, mutta suunta on alaspäin. Ennakointi on ollut aivan mahdottoman vaikeaa kaikilla tasoilla. Alkaa tuntua, että yritykset ovat tehneet satsaukset liian aikaisin ja luottavaisina, tai sitten eivät uskalla tehdä investointeja ollenkaan.

Toivon todella, että edes keskustalaiset poliitikot olisivat riittävän rohkeita tekemään nopeita päätöksiä. Kysymys on tälläkin kertaa kilpailukykyyn vaikuttavasta asiasta. 

Monet lait tuntevat ilmaisun: mahdollisuus poiketa säännöksistä tilapäisesti. Kuljetusalalla en tiedä moisia poikkeuksia olevan. Ajo- ja lepoaikasäännökset ovat voimassa aina. Huoltovarmuuden nimissä kerätään meidänkin yritykseltämme vuosittain kalusto- ja kuljettajatietoja isojen kriisien varalle. Kysyn ja ehdotan: Voisiko esim. parin viikon tulipalopakkaset olla sellainen kriittinen jakso, jolloin energiaketjun toimivuus olisi voitava turvata poikkeamalla säännöksistä tilapäisesti? Eikö kotimaisen bioenergiahankkeiden tukeminen pitäisi ulottaa automaattisesti koko ketjua koskevaksi, myös kuljetuksiin? Parin-kolmen viime vuoden aikana on TEM tukenut hankkeita ainakin 120 miljoonalla. 

WP_20160117_14_56_08_Pro.jpg

Tämä kotikuusi joutuu energiaksi vasta sitten kun kaikki muu kasvusto ympäriltä on hyödynnetty. Toivottavasti ei ikinä.

vaalikevat_ja_kesa_2011_135.JPG

On tullut tavaksi, että vaalikauden alussa kansanedustajille tarjotaan kyytejä raskaalla kalustolla Arkadianmäelle. Jos joku edustaja vain on kiinnostunut, järjestän heti turvallisen työelämään tutustumishetken kotimaisen energiakuskin ja -yrittäjän arkeen. Sen verran tämä nykymeno huolestuttaa.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini